lördag 16 augusti 2014

Trädgårdsbilder

Några bilder från vår egen trädgård.
 Nu har det rostiga fatet fått påfyllning från ovan och min sköldpadda av plast är nöjd.
 Så här såg Penny Lane ut innan rådjuren upptäckte den. 
Nu är det som finns kvar omringat av mera nät och sopkvastar och pinnar.
 Silvereken som överlevt från förra året blommar med gula blommor.
Sista bilden är på växthuset i solnedgång.

I sommar har vi fått mördarsniglar. Fy, så otäckt! Jag vill nästan inte gå ut på kvällen.
Vi har köpt en snigelplockare som delar sniglarna på mitten men det är mest min man som får göra det.
Har ni mördarsniglar? Hur gör ni med dem?

17 kommentarer:

Monica sa...

Av djuren du skriver om, tror jag att jag gillar plastsköldpaddan bäst...
Rådjur är visserligen hemskt söta, men inte när de äter upp fina rosor!
Och mördarsniglar - fy sjutton!
Vi har gudskelov inga sådana här (än?), men vi har en slät, lite fläckig sort, jätteäckliga men inte så glupska som mördarsniglar. Lyckligtvis är de ganska sällsynta!
Och här får maken också ta dem...
Ha det gott, kram, Monica

Kia sa...

Gillar när man har armeringsnät och gränsar av m.m. blir så snyggt.
Visste inte att silvereken kan blomma?? Har alltid det i rabatten och de brukar växa som bara den men aldrig blommat.

Ha en toppen helg!
Kram Kia

Flower of Fame sa...

Så fint du har det. Mördarsniglar botar jag med ett medel som heter snigelfritt. Små pellets som man strösslar ut och sniglarna äter det och dör. Är inte farligt för andra djur. Ha det fint Kram Pernilla

Hanna sa...

fina bilder
Hanna

Irenes tavlor sa...

Rostigt och fint hos dig. Som tur är har vi inte mördarsniglar här, bara sniglar med hus i min trädgård..

Jennica... sa...

Vilka fina bilder!
Och av någon anledning så har jag inga mördarsniglar...vet inte varför. Och det behöver jag ju inte bry mig så mycket om! :)
Kram!

Anonym sa...

Så vackert ...
Mördarsniglarna dör när man häller salt på dem - Otäckt? Jaa,men...

/Kram

Mejrams! sa...

Penny Lane är en riktig skönhet, synd att rådjuren också tycker det. Hoppas du klarar den nu. Ja, du sniglar har jag gott om och mördarsnigeln eller som det nu verkar vara fastställt, fransk skogssnigel har jag mer än gott om. Jag går ut på kvällen med saxen och klipper, det blir väl ett 100-tal varje dag, framförallt på försäsongen. Sedan har jag blandat till ett medel av vitlök och vatten som jag sprutar under växterna. Tycker att det verkar hjälpa. Kram Merja

Rost och rädisor sa...

Så roligt att få se en blommande silverek! Och så tråkigt med sniglarna. Lite överraskande verkar flera ännu vara förskonade i kommentarerna ovan.
Här har vi dock 10 års erfarenhet. Med tomten som en ö i landskapet, väller de in från tre håll
Är noga med att plocka alla jag hittar redan tidigt på våren. Spärrar med Snigelfritt mot äng och skog och runt extra värdefulla växter. Runt köksträdgården elstängsel på sarg som funkar jättebra. Nåt år har jag också provat nematoder men de passar nog bäst på små begränsade ytor. Så kan man ju jobba med olika fällor, men det tycker jag är för äckligt.
Lycka till
Anette

Herr Nilssons Fru sa...

Små vackra detaljer i din trädgård.
Mördarsniglar har jag inga sett o vill inte se :)
Kramiz

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Hej jag vågar inte säga det , peppar, peppar men inga mördarsniglar ännu, puh!
Det är för vidrigt med dem.
Fina bilder du bjuder på och tack för din kommentar inne hos mig! :)

Ha drt gott, kram :)

House and Garden by Bia sa...

Inga mördarsniglar hos oss, vad jag vet iaf ;))...fint med rost i trädgården ;)
Ha det gott!
Kramis bia

A House With A View sa...

Åh vilken supersöt liten sköldpadda, charmig :) Och vilken vacker ros! Fina bilder. Äter rådjuren rosor? Jag har ju så liten erfarenhet av rosor så jag har ingen aning...

Kramizar aka

Ann Kåge sa...

Så vackra bilder från din trädgård med rost ,vattenblänk och rosor. Synd bara med de "dumma" djuren. Här har vi fått massor med sniglar i år. Äckligt när man ser 8-10 mördarsniglar kräla runt uppe på plocksallaten jag sådde. Vem har lust att äta den sen? Ska kolla upp en sån där snigelplockare, tack för tipset.
Kramar Ann

Camillas vita villa sa...

Oh, jag älskar armeringsjärn och rostiga saker, visst är det snyggt. Mördarsniglar är inte lika roliga, men i skrivande stund kom jag på att färgen gillar vi nog...
Vi har en Automower som gör jobbet.
Ha en bra söndag.
Kram Camilla

Katta sa...

Såå vacker din Penny lane är! synd du inte får ha den ifred. Kram Katta

Anonym sa...

Mamma! Hästskon hänger åt fel håll. Det betyder otur och det kan vara därför ni fått mördarsniglar....

Prova att vända på hästskon och se om sniglarna försvinner.

/Marie