måndag 4 juni 2012

En riktigt ruggig helg

I lördags blåste det och ösregnade precis hela dagen. Och kallt var det. 
Kallaste junidagen på 84 år hörde jag just på TV. 
Vi fick sätta på värmen igen och jag tog på mig vantar när vi skulle gå ut. 
För ut skulle vi. Vår son fyllde år, så vi var bjudna på kalas. Han önskade sig saker till sin båt. 
Han fick en flytväst, modell retro! Nu var han inte arg.
Och vi fick kaffe, nybakade bullar och jordgubbstårta!

 Söndagen var något bättre. Det blåste inte så mycket och regnet kom i skurar.
Det var skönt inne i växthuset. 

 Växter som väntar på bättre väder. Och några tomater har kommit.
 Charkuterifönster
 Mellan skurarna hann jag blanda en kompost av koskit och trädgårdsavfall. 

 Vilket hundväder!
Mitt val!

14 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Tur vi har ett växthus att njuta i för fyyy vilket väder det varit! Att sy inomhus i värmen... det kan inte bli bättre!

Kram Eva-Mari

Unknown sa...

Usch och fy för detta kalla vädret. Visst det finns inget dåligt väder.... men det är inte roligt att mysa i trädgården när blåsten pinar och fingrarna förfryser. Härligt växthus du har, ett sådant har jag önskat mig länge nu men en vacker dag;) Såg att du hade kompost i pallkragar, så smart men hur fungerar det? ÄR i stort behov av egen kompost för jord är dyrt och för miljöns skull hade det varit trevligt med en egen kompost vet dock inte riktigt hur jag ska göra. Kanske har du något tips?

Önskar dig en härlig dag och nu håller vi tummarna att vädret vänder så vi kan påta i trädgården igen.

Annie

Nillis sa...

Vilka fina bilder :-) Bra val du gjorde sen med, hihi.kram

X sa...

Här i småland har vi förvisso inte haft köld rekord som "ni" men kallt så att det räcker till är det ändå!
Idag regnar det och lockar inte alls till trädgårdsarbete....

HALLÅ, det är iallafall JUNI månad så när kommer värmen.......längtar;)

Önskar dig bra vecka/Kram Lussan

Gunilla sa...

Grattis till tomaterna som är på gång... Här har de inte ens kommit ned till växthuset! Tapeten, är det hemma hos Mattias ? Den är ju bara jättefin !!! Hoppas nu på lite uppehåll i regnandet.Kram från Gunilla

Marianne sa...

Rätt val!
Synd du inte hade symaskinen i växthuset, då hade det känts lite som sommar kanske;)
Ha en bra dag!
Marianne

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Ja fy bubblan vilket skräpväder vi har haft! Lyxigt att få krypa in i växthuset och mysa. Önskar jag också hade ett! :)

BLOMSTERDESIGN sa...

Trevlig blogg du har! De vita blommorna i förra inlägget var ljusvliga!/ Therese

Maria sa...

Härligt med ett växthus, jag har inte ens fått några tomater än bara blommor. Jasså det blev symaskin efter komposten, där kommer de å växa som bara tusan.
Kram

Hjärtruds Stuga sa...

Fy vilken helg det varit vädermässigt. Kul att du fått små tomater på dina plantor.
Nu längtar vi efter att den sköna varma solen kommer tillbaka.

Ha det gott

Kram Karin

Äppelblom sa...

Regn och kyla hos oss också. Gamla vinterjackan sitter på när jag är ute i trädgården och grejar. Skönt!
Ha det fint!

Monica sa...

Oj, vad ni har jobbat och gjort fint medan vi varit borta och latat oss!

Nu är jag i alla fall hemma igen och har läst in mig på din blogg!
Kram, Monica

annika sa...

Skönt att ha växthuset klart men nu är det bara värmen som saknas. Ja vantar behövs på morgonen då man cyklar till jobbet.
Undrar just om jag svarade på din fråga kring Flåkati mattan? Jo de går att tvätta för det har jag gjort...på ullprogrammet. Här är det mycket med jobbet så här innan terminens slut. Sen blir det nog varmt och lugnt!

Kram

Spirande grönt - sa...

Skönt att vara tomat och stå i växthuset och kura:)

Ha en finfin ledig-mitt-i-veckan-dag imorgon,
Rebecca