torsdag 13 januari 2011

Vildsvin var är ni?

Nästan varje morgon ser vi hur vildsvinen har bökat under natten.
De håller till precis utanför vår tomt, i skogen, utefter vår lilla väg och 
på grannens tomt. Vi har stängsel runt tomten så de kommer inte in. 
Utom en gång då vi glömt att stänga grinden.
Det ser ut som en jordfräs gått fram. Massor av eklöv ovanpå snön. 
Jag antar att de letar efter ekollon.Vi ser dem ibland när vi kommer hem med bilen. 
Jag sitter beredd med kameran med de är så snabba så jag hinner inte med.
Men igår kväll packade vi matsäck, kameror, lampor, klädde på oss allt vi kunde,
tog våra nya varma julklappsplädar och åkte med bilen på vildsvins-kamerajakt.
Vi åkte cirka femtio meter på vägen. Sen stannade vi och väntade. 
Beredda med kamerorna.
Vi väntade och fikade och väntade. 
Det var bara två minusgrader ute så vi behövde inte frysa. 
Men inte ett liv!! Typiskt!
Efter två timmar i mörkret gav vi upp. 
Vi var trötta och började känna oss ruggiga. Och började längta efter sängen.

Idag, när jag gick ut såg jag inga nya vildsvinsspår så de 
verkar inte ha varit här i natt.

17 kommentarer:

Annelis hantverk sa...

Spännande att sitta där i mörkret och vänta!
Ha det bra!

Susihus sa...

Spännande men jag vet inte de tillhör inte mina favoritdjur. Vi har sett massor flera gånger och de förstör ju så i skog och mark. På vissa platser i skogen ser det ut som en stor grävmaskin har gått fram och dragit stora repor...

Ha en skön dag i det vackra vinterlandskapet.

Monica sa...

Litet läskigt att ha vildsvin så nära inpå knutarna! Men dom verkar ju vara räddare för er än tvärtom!
Och nej, jag gillar inte heller dem något vidare!
Synd att ni inte fick se några när ni var så tålmodiga!
Kram, Monica

Gunilla sa...

Nu blev jag riktigt orolig, tänkte att ni gick gåendes ut i skogen!! Läste om en man som blev överfallen av en 220 kg tung galt, de är ej att leka med!!!!! Tänk på att alltid stänga grinden ordentligt om er !!!! Kram till er båda från Gunilla

Anne sa...

Spännande med djurvak, synd dock att de inte behagade dyka upp, kanske en annan kväll!

Hanna sa...

Spännande.
Kram
Hanna

lyckobo sa...

Oj,låter lite exotiskt att ha vildsvin så närapå! Har aldrig sett ett levande exemplar, men de ser ju lite farliga ut med sina tänder... synd att ni missade dem som ni hade satsat med varma kläder, kameror och allt..

Härliga vinterbilder i ditt tidigare inlägg!

Ha det bra!

Felix sa...

Inte roligt med vildsvin inpå knutarna. Vi hade besök här i höstas, men sedan verkar de ha försvunnit igen. Du kan läsa mera här: http://tigerstassemarker.blogspot.com/2010/09/objuden-besokare.html

Många fina bilder och inlägg du har bjudit på under året! Jag har tyvärr varit dålig på att läsa bloggar i vinter, men ska försöka läsa ikapp vid tillfälle. Hoppas att du fortsätter blogga.

Vinterhälsningar
Elisabet

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Gomorron
Jag känner igen det här, så många ggr jag haft kameran för och fånga ett djur. Men aldrig lyckats. Låg en gång i en kanot och väntade på en stor älgtjur som brukade komma ner till sjön...han kom inte. Och en varg har vi som stryker runt sommarstugan, alla har sett honom men ingen lyckats ta foto! Men ge inte upp, till slut lyckas vi.
Ha en fin helg
Kramar
AnnaMaria

Jejje sa...

Spännande,synd att de inte kom just då:))
Här uppe har vi inte vilda vildsvin.Vi har smakat grillat vildsvinsfilè i fjol sommar=en delikatess,jättegott var det.Kram

Unknown sa...

Så spännande med vildsvinsspaning ;)) Bättre lycka nästa gång!
Tack för din omtanke, det värmer - och orken återvänder så sakta - just nu är allt fokus på att komma ikapp på jobbet så dammråttorna dansar vidare i lugn och ro här hemma och maken sköter skottandet medan jag kurerar mig med vitaminer, promenader och vila ;))
Ha en fin helg!
Kram Allis

Snäckskalsdalen. sa...

Jag kan inte hjälpa det, men jag gillar inte tanken att helt oväntat stöta på vildsvin i skogen.....är dom inte lite knöliga?! Hellre då en varg eller ett lodjur, men dom är så skygga, kanske är vildsvinen det också.
Hoppas du fångar dom på bild en dag, för lite spännande är det allt.
Agneta kram

Fågel Blå sa...

Åh så spännande att sitta och kika efter vildsvin!!!!!
Ha en fin Helg!
Kram Kathrine

Hemma hos Razzel sa...

Vildsvin låter väldigt exotiskt i mina öron - sådana har jag bara sett på Skansen!
Älgar, renar och t o m lodjur har jag däremot sett här hemma i norr! ; )

Unknown sa...

Huga vildsvin så nära, är du inte rädd för dem?

De kan ju bli jättestora, alltså bautastora.Jag skulle få frispel om de bökade runt i min trädgård förvisso och då skulle jag nog jaga dem oavsett storlek. ;-)

Hoppas det är bra med er!

Önskar såklart en underbar helg!


Kraaaaaaam

PS. Du har så mycket vackra naturbilder. DS.

Anonym sa...

Så mysigt med vilsvinssafari:) Synd bara att ni inte såg till dem. Och bra att ni har tomten inhägnad!! Här har vi tack och lov inga vildsvin... ännu!

Trevlig helg.
Kram Eva-Mari

c-designat sa...

fINA BREVLÅDOR DU GÖR, VÅRAN SER LITE SKAMFILAD UT SEDAN HEMTJÄNSTEN BACKAT IN I DEN FLERA GGR